Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja „nie Czekaj”, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
2. Fundacjazostała ustanowiona przez Alinę i Piotra Czekajów, zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Mirelę Radwan w kancelarii notarialnej w Pszczynie, w dniu 14 grudnia 2016 r.
§ 2
1. Siedzibą Fundacji jest Studzionka, ul. Jedności 31,43-245,woj.śląskie .
2. Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
3. Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
1. Fundacja posiada osobowość prawną.
2. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego.
§ 4
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 5
Celem Fundacji jest działalność oświatowo-kulturalna i edukacyjna, szczególnie w zakresie odkrywania i wspierania talentu, promocji i pomocy w rozwoju kariery dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych, uzdolnionych w zakresie : muzyki, tańca, aktorstwa, sztuki cyrkowej, plastyki, literatury, fotografii, architektury, produkcji audiowizualnej, reżyserii, kostiumografii, scenografii, nauk humanistycznych i ścisłych, a także wspieranie rozwoju intelektualnego i umiejętności pozwalających na samorealizację w wybranym przez siebie obszarze zainteresowań i kwalifikacji zawodowych.
§ 6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
-
promowanie twórców w kraju i za granicą,
-
umożliwienie rozwoju zdolności i umiejętności dzieci i dorosłych
-
organizowanie i udział w imprezach promujących artystów,
-
organizację festiwali talentów, w tym festiwali z cyklu „Mozaika Talentów-Karuzela z …”.
-
organizowanie koncertów, spektakli, występów, projekcji, wystaw, wernisaży prac twórców w kraju i za granicą,
-
propagowanie rozwoju edukacji artystycznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, średnich i wyższych
-
prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych,
-
fundowanie stypendiów, zwłaszcza uzdolnionym dzieciom i młodzieży z rodzin najbiedniejszych.
-
stwarzanie możliwości rozwoju intelektualnego i umiejętności pozwalających na samorealizację i samodoskonalenie
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 7
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1000 zł (jeden tysiąc złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 8
1. Przychody Fundacji pochodzą z:
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
dotacji i subwencji od osób prawnych,
-
zbiórek publicznych,
-
majątku fundacji,
-
odsetek i lokat bankowych,
-
funduszy Unii Europejskiej
-
funduszy przekazanych przez jednostki administracji rządowej i samorządowej
2. Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§ 9
Władzami Fundacji jest Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
Zarząd Fundacji
§ 10
1. Zarząd składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa i Wiceprezesa którymi są Fundatorzy lub osoby przez nich wskazane imiennie oraz Członków Zarządu.
2. Kadencja członka Zarządu trwa 5 lat. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
3. Skład Zarządu ze wskazaniem pełnionej funkcji powołują działając łącznie Fundatorzy,.
4. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Prezesa, a w przypadku rezygnacji Prezesa – na ręce fundatora
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. śmierci członka Zarządu,
d. odwołania przez Prezesa, a w przypadku Prezesa - odwołania dokonują działając łącznie Fundatorzy
5.Członkowie Zarządu z tytułu pełnienia swoich funkcji są wynagradzani i mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy.
§ 11
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do kompetencji Zarządu należy:
-
kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
-
realizacja celów statutowych,
-
sporządzanie planów pracy i budżetu,
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
-
reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
-
zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
-
zmiana statutu,
3. Zarząd co roku sporządza roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 12
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
3. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
4. Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 13
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest Prezes i Wiceprezes jednoosobowo, Członek Zarządu łącznie z Prezesem lub Wiceprezesem.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
§ 14
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zmiana może dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
§ 15
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
3. W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Zarząd bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 16
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego.
3. Decyzję o likwidacji podejmują działający łącznie Fundatorzy.
4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone decyzją Fundatorów na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.